Gogol Bordello

gogol_bordello_01

"Переїхав до Ріо, бо Нью-Йорк став надто передбачуваним"

Після відвідин України харизматичний панк-гурт Gogol Bordello подався до Польщі, щоб відіграти там два концерти. Робертові Санковскі із видання Gazeta Wyborcza вдалося поспілкуватися із лідером колективу – Євгеном Гудзем.

– Ти саме переїхав до Ріо-де-Жанейро...

– Так, Нью-Йорк став для мене надто очевидним, передбачуваним. Отут є галерея, там – концертний зал, тут ти можеш зіграти, а отам тобі ніколи цього не дозволять. Таке не для мене. Я і надалі обожнюю це місто, але Ріо з його чарами і небезпеками вносить у життя якусь привабливість. Це не почалося вчора. Я захоплювався бразильською музикою, грав з бразильськими музикантами. Якось мій приятель Manu Chao запропонував за нагоди повозити мене по цій країні. Так я потрапив на карнавал два роки тому, відвідав декілька чудових місць. І вирішив залишитись.

– Це твій черговий великий переїзд. А де, власне, знаходиться твій дім?

– Нью-Йорк є моїм офісом, Ріо – це мій сад, Європа – моя кухня. А мій дім є там, де я в даний момент перебуваю. Україна також була моїм домом.

– На скільки знаю, ти трохи жив і у Польщі.

– Авжеж, ми втекли з радянської України через Польщу. Мешкали в Кракові, пізніше у Варшаві. Загалом – десь три місяці. Потім потрапили в Угорщину, звідти – до табору мігрантів в Австрії, і нарешті – до Риму. Були часи...

– Кінець 80-их. Як вам тоді вдалося виїхати з СРСР?

– Досі не можу видати всіх подробиць, там були свої трюки. Валилася берлінська стіна, в Румунії розстріляли Чаушеску, пізніше дійшло до розпаду СРСР. А мене – оскільки ми тоді невпинно перебиралися з місця на місце – всі ці перепетії оминули. Ми жили скромно, не могли дозволити собі придбати телевізор, щоб переглянути новини. Отже, коли ми нарешті дісталися Італії – першого місця, де якось вдалось влаштуватись, – і коли потрапив під руку якийсь телевізор, виявилося, що той світ, який ще якось тримався, коли ми покидали Україну, вже не існує.

– Чому довелось чекати майже десятиліття, перш ніж до Gogol Bordello прийшла всесвітня слава?

– Нас цінували завжди. З тією лише різницею, що була то популярність, обмежена конкретними місцями і людьми. На початку нас асоціювали зі світом мистецтва, а не шоубізу. Ми грали в галереях, на відкриттях виставок. У Лондоні виступали в Tate Modern, нас запрошували на бієнале у Венеції. Якось перебивались завдяки ґрантам від мистецьких фондів. Врешті цього з мене було досить і я вирішив довести, що ми є повноцінним рок-гуртом, а не занудами із якимось "проектом". Ми сіли у фургон і не припиняли концертувати, бо лише так можна здобути собі вірних прихильників. Ми грали в андерґраундних клубах для кількадесят осіб чи – пізніше – на фестивалях. Здобули хороші відгуки від критиків, проте з нами мала клопоти музична індустрія. Ніхто не знав, як нас продавати, як подати на ринку. А ще незалежна сцена – ці просто нас ненавиділи. Що навіть було досить забавно – виявилося, що люди, які вважаються відкритими до альтернативи, є насправді групою зачинених в своєму маленькому світі мудаків. Але остаточно ми вирішили чинити по-своєму і за своїми принципами. І сьогодні всі хочуть з нами співпрацювати.

– Може, це питання моди? Ось уже декілька сезонів модною є музика ромів, балканські і східноєвропейські звучання – можливо, ви теж цим скористались?

– Ми не маємо нічого спільного з модою. А якщо вже так, то хіба що ми самі її й запроваджуємо. Те, як сьогодні на Заході сприймається Східну Європу – лише жалюгідна тінь того, як відреагували на нас, коли ми з'явилися в Нью-Йорку...

– Тобто?

– Перш за все, Gogol Bordello – не стереотипний гурт. Це багатокультурний колектив – ми граємо музику, що походить з різних, інколи протилежних одна одній, традицій, і ми нікого не наслідуємо.

– Але ж ти не скажеш, що твій імідж не є грою зі стереотипними уявленнями, згідно з якими Східна Європа – така собі невизначена країна десь між Німеччиною і Росією, населена вусатими циганами і повна загублених в горах замків із нащадками Дракули.

– Я не сумніваюсь, що такі стереотипи існують. Але ми їх не укріплюємо. Ми не вискакуємо на сцену, розмахуючи серпом і молотом, я не позую перед фотокамерами з пляшкою горілки. Коли ми починали грати, люди не мали поняття, звідки ми є. Лише коли добились успіху, люди з колишнього соцтабору почали вважати нас своїм колективом. Проте я іншої думки. Ми граємо музику однаково українську, нью-йоркську чи африканську.

– Ти не любиш, коли тебе запитують про раптову популярність, яку приніс тобі виступ з Мадонною на Live Earth два роки тому.

– Бо нема про що говорити! Немає жодної популярності. Весь цей кодекс поведінки зірок і знаменитостей – якась нісенітниця. Я не зумів би так функціонувати. Для мене цінністю є бажання людей піти на мій виступ знову. Якщо після концерту сотня фанів захотіла би приєднатись до мене на вечірку, я прийняв би всіх.

– Ти нещодавно зіграв у фільмі Мадонни "Бруд і мудрість". Пару років тому – у "Світло довкола". Пропозиції стали надходити частіше?

– Звичайно. І, звісно, я спокушуюсь. Але віддаю перевагу музиці – бо тут у мене повний контроль. Навіть якщо мої платівки припинять продаватися, я можу вийти з гітарою на вулицю – і знайду своїх слухачів. А кіно – це більш складний механізм. Там немає контролю ні над чим. Ти можеш грати в найзнаменитішого режисера, а тим не менше проект може засипатися в п'ять хвилин і ніхто більше про нього не почує, бо, наприклад, його покине якийсь продюсер. Але якщо зірки виявлять прихильність...

За інформацією: wyborcza.pl

 

Музичні рецензії

gnr_chinesedemocracy Guns n'Roses: Chinese Democracy
Тексти втратили колишню безтурботність, але набули філософського звучання
jeezy_recession Young Jeezy: The Recession
Третій альбом репера із Атланти викликав досить неоднозначні відгуки
boombox_3 Бумбокс: ІІІ
Стиль незмінний, проте більше майстерності та впевненості

Найкращі альбоми

1.

I Am...Sasha Fierce

Beyonce

rnb

2.

Circus
Britney Spears

pop

3.

The Fame
Lady GaGa

pop

4.

One Of The Boys
Katy Perry

pop

5.

Вночі
Святослав Вакарчук

jazz

6.

No Line on the Horizon
U2

rock

7.

All I Ever Wanted
Келлі Кларксон

pop

8.

Dark Horse
Nickelback

rock

9.

Folie a Deux

Fall Out Boy

pop

10.

Lotus Flow3r
Prince

funk